مارشال مکلوهان، رادیو را رسانه گرم تعریف کرده است، زیرا از وضوح بالایی برخوردار و مانند یک عکس کامل است. از قرن بیستم رادیو به عنوان رسانه ای فراگیر نقش مهمی در افزایش میزان آگاهی و ارتقای سطح کیفی زندگی انسان برعهده گرفته. به نحوی که این رسانه توانست در مدت زمان بسیار کوتاه انتقال اخبار، تحلیل های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و حتی برنامه های آموزشی مفید را با سرعت بسیار زیاد و به نحو شایسته منتشر کند.
از طرفی روش بسیار آسان استفاده از رادیو، دسترسی سریع و عام بودن مخاطبان، علاقه به آن را هر روز بیشتر می نمود. ادامه روند رو به رشد رادیو تا آنجا پیش رفت که در خلال سالهای 1939 تا 1945 و همزمان با جنگ جهانی دوم این ابزار توانست دامنه جنگ را از میادین به میان خانه ها آورد.
در آن سال ها و در برخی مقاطع حساس جنگ جهانی دوم، رادیو با تولید و انتشار اخبار به زبان های مختلف سهم مهم و بسیار تاثیرگذاری در افزایش و یا کاهش روحیه مردم داشت و بی اغراق می توان گفت رادیو در مفهوم رسانه از جمله ابزاری بود که بر مسیر حرکت تاریخ تاثیر گذاشت.
هر چند پس از اتمام جنگ جهانی و مقارن با ورود رسانه های بصری، روند تکاملی اطلاع رسانی به سرعت از فازی به فاز دیگر تغییر مسیر پیدا کرد اما همچنان به عنوان رسانه مادر با حفظ اصالت و تغییر در روش های ارائه اخبار و مطالب به سمت و سوی کاملا جدیدگام برداشت.
در طول سالهای پیروزی انقلاب اسلامی ایران و دوران جنگ تحمیلی، زمانی که جریان برق منازل قطع و فضای حاکم بر مردم دستخوش اضطراب می شد، رادیو با سیستم آسان خود نقش به سزایی در کاهش نگرانی های مردم ایفا می کرد.
به عبارت دیگر رادیو در بحران ها یا زمانهای حاد، خود را بازتعریف کرده و بعنوان یک رسانه سرکش و بیقرار کلیه اطلاعات و اخبار مورد نیاز مردم را به صورت لحظه ای منتشر کند.
آینده به دو دلیل از آن رادیوست:
1- جامعه جهانی پیر می شود و افراد مسن با رادیو مانوس تر هستند و آنرا مثل دوست، عزیز می دارند.
2- جامعه بشری با معرفت و داناتر می شود. افراد دانا و فهیم، دل به رادیو بیشتر می دهند تا تلویزیون که آدامس چشم است.
رادیو چشم فکر را تحریک میکند
رادیو دارای توانایی تحریک چشم فکر و ذهن است و قدرت آن را دارد تا نادیدنی های فکری را بیان کند. این کارکرد باعث ارتقای شناخت و معرفت مخاطب شده و لذا بهتر است در رویکرد برنامه سازی خود نیز بازنگری کنیم.
رادیو ستاره های خاص خود را دارد.
از دیدگاه اجتماعی رادیو کارکردهای اندکی را به خود اختصاص داده ولی بی شک تاثیرگذاری فراوان و شگرفی دارد. زمانیکه مخاطبین زیادی پس از راه اندازی رادیو تلاوت پیامک می زنند و از راه اندازی آن تقدیر می کنند بیانگر آن است که به نیاز آنها توجه ویژه شده است. جملاتی از قبیل «رادیو تلاوت وحشت تنهایی ما را از بین میبرد» حاکی از قدرت، کارایی و تاثیرگذاری عمیق آن است.
رادیو ارتباط دهنده است
بدون شک رادیو اکنون توانسته بعنوان ابزار ارتباط دهنده عمل کند و در این راه نیز موفق بوده است. پس به نظر می رسد این عنصر باید مورد بازنگری و باز تعریف قرار گرفته و آنرا توسعه داد.
جهانی سازی
روند جهانی سازی، دنیا را برای تولیدکنندگان برنامه های رادیویی کوچک کرده و دسترسی را آسان نموده است. به موازات این امر، افق دید شنوندگانی که وقایع فرهنگی، اجتماعی و موسیقی های دور را که برای نسل قبل قابل دسترس نبود، تجربه و درک می کنند، گسترش می یابد. رادیو نباید محدودنگر باشد و وسعت دید آن بهتر است گسترش یابد.
تجاری سازی
رادیو برای عرضه خود و جلب مشتری و مخاطب ضروری است به سمت تجاریسازی حرکت کند. تجاری سازی هم به نفع مشتری است هم به نفع کارفرما و فروشنده. (افزایش خدماتدهی رادیو )
توسعه فنی رادیو
ظرفیت توسعه فنی رادیو با استفاده از سازوکارها و ابزارهای متنوع افزایش یابد. مخاطب دست به هرچه می برد باید ایستگاه رادیو در کنار او قرار گیرد، از موبایل گرفته تا جاروبرقی، عینک، خودکار، مهر و تسبیح و کتاب و ...