نشــریــه

وبلاگ اجتماعی- مذهبی و تخصصی رسانه

نشــریــه

وبلاگ اجتماعی- مذهبی و تخصصی رسانه

«آیـنده از آن رادیـوسـت»

مارشال مک‌لوهان، رادیو را رسانه گرم تعریف کرده­ است، زیرا از وضوح بالایی برخوردار و مانند یک عکس  کامل است. از قرن بیستم رادیو به عنوان رسانه­ ای فراگیر نقش مهمی در افزایش میزان آگاهی و ارتقای سطح کیفی زندگی انسان برعهده گرفته. به نحوی که این رسانه توانست در مدت زمان بسیار کوتاه انتقال اخبار، تحلیل­ های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و حتی برنامه­ های آموزشی مفید را با سرعت بسیار زیاد و به نحو شایسته منتشر کند.

از طرفی روش بسیار آسان استفاده از رادیو، دسترسی سریع و عام بودن مخاطبان، علاقه به آن را هر روز بیشتر می ­نمود. ادامه روند رو به رشد رادیو تا آنجا پیش رفت که در خلال سالهای 1939 تا 1945 و همزمان با جنگ جهانی دوم این ابزار توانست دامنه جنگ را از میادین به میان خانه ها آورد.

در آن سال­ ها و در برخی مقاطع حساس جنگ جهانی دوم، رادیو با تولید و انتشار اخبار به زبان­ های مختلف سهم مهم و بسیار تاثیرگذاری در افزایش و یا کاهش روحیه مردم داشت و بی اغراق می­ توان گفت رادیو در مفهوم رسانه از جمله ابزاری بود که بر مسیر حرکت تاریخ تاثیر گذاشت.

هر چند پس از اتمام جنگ جهانی و مقارن با ورود رسانه های بصری، روند تکاملی اطلاع رسانی به سرعت از فازی به فاز دیگر تغییر مسیر پیدا کرد اما همچنان به عنوان رسانه مادر با حفظ اصالت و تغییر در  روش­ های ارائه اخبار و مطالب به سمت و سوی کاملا جدیدگام برداشت.

در طول سالهای پیروزی انقلاب اسلامی ایران و دوران جنگ تحمیلی، زمانی که جریان برق منازل قطع و فضای حاکم بر مردم دستخوش اضطراب می­ شد، رادیو با سیستم آسان خود نقش به­ سزایی در کاهش نگرانی­ های مردم ایفا می­ کرد.

به عبارت دیگر رادیو در بحران­ ها یا زمان­های حاد، خود را بازتعریف کرده و بعنوان یک رسانه سرکش و بی­قرار کلیه اطلاعات و اخبار مورد نیاز مردم را به صورت لحظه­ ای منتشر کند.

آینده به دو دلیل از آن رادیوست:

1-     جامعه جهانی پیر می­ شود و افراد مسن با رادیو مانوس­ تر هستند و آنرا مثل دوست، عزیز می­ دارند.

2-     جامعه بشری با معرفت و داناتر می­ شود. افراد دانا و فهیم، دل به رادیو بیشتر می دهند تا تلویزیون که آدامس چشم است.

رادیو چشم فکر را تحریک می­کند

رادیو دارای توانایی تحریک چشم فکر و ذهن است و قدرت آن را دارد تا نادیدنی­ های فکری را بیان کند. این کارکرد باعث ارتقای شناخت و معرفت مخاطب شده و لذا بهتر است در رویکرد برنامه­ سازی خود نیز بازنگری کنیم.

رادیو ستاره­ های خاص خود را دارد.

از دیدگاه اجتماعی رادیو کارکردهای اندکی را به خود اختصاص داده ولی بی­ شک تاثیرگذاری فراوان و شگرفی دارد. زمانیکه مخاطبین زیادی پس از راه اندازی رادیو تلاوت پیامک می­ زنند و از راه­ اندازی آن تقدیر می­ کنند بیانگر آن است که به نیاز آنها توجه ویژه شده­ است. جملاتی از قبیل «رادیو تلاوت وحشت تنهایی ما را از بین می­برد» حاکی از قدرت، کارایی و تاثیرگذاری عمیق آن است.

رادیو ارتباط دهنده است

بدون شک رادیو اکنون توانسته بعنوان ابزار ارتباط دهنده عمل کند و در این راه نیز موفق بوده است. پس به نظر می رسد این عنصر باید مورد بازنگری و باز تعریف قرار گرفته و آنرا توسعه داد.

جهانی­ سازی

روند جهانی­ سازی، دنیا را برای تولیدکنندگان برنامه­ های رادیویی کوچک کرده و دسترسی را آسان نموده­ است. به موازات این امر، افق دید شنوندگانی که وقایع فرهنگی، اجتماعی و موسیقی­ های دور را که برای  نسل قبل قابل دسترس نبود، تجربه و درک می­ کنند، گسترش می­ یابد. رادیو نباید محدودنگر باشد و وسعت دید آن بهتر است گسترش یابد.

تجاری سازی

رادیو برای عرضه خود و جلب مشتری و مخاطب ضروری است به سمت تجاری­سازی حرکت کند. تجاری­ سازی هم به نفع مشتری است هم به نفع کارفرما و فروشنده. (افزایش خدمات­دهی رادیو  )

توسعه فنی رادیو

ظرفیت توسعه فنی رادیو با استفاده از سازوکارها و ابزارهای متنوع افزایش یابد. مخاطب دست به هرچه می­ برد باید ایستگاه رادیو در کنار او قرار گیرد، از موبایل گرفته تا جاروبرقی، عینک، خودکار، مهر و تسبیح و کتاب و ...

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد