نشــریــه

وبلاگ اجتماعی- مذهبی و تخصصی رسانه

نشــریــه

وبلاگ اجتماعی- مذهبی و تخصصی رسانه

30 مهر ماه 57 مصداق بارز امر به معروف و نهی از منکر


درسال 57 مأموران شاه به یکی از دانش آموز دختر اسائه ادب نموده زمینه قتل وی فراهم گردید در اعتراض به اقدام شنیع مأموران در مسیرهای مختلف منتهی به میدان امام خمینی (پهلوی قدیم) حرکت کردند...

حماسه سی ام مهر ماه سال یکهزار و سیصد و پنجاه و هفت رهبری شمس در همدان را می توان تجلی اراده مردم مومن کهن شهر ایران زمین در بهم ریختن بساط حکومت دو هزار و پانصد ساله شاهنشاهی بویژه رژیم مخصوص پهلوی دانست. واقعه از آنجا شکل گرفت که در شهر پخش گردید مأموران شاه به یکی از دانش آموز دختر اسائه ادب نموده و زمینه قتل وی فراهم گردیده.، و نیز عوامل ساواک مسجد کرمان را به آتش کشیدند. انقلابیون با شنیدن اخبار برنتابیده با سازمان دهی دانش آموزان دبیرستانهای پسرانه علویان، شریعتی، امام خمینی، ابن سینا و... در اعتراض به اقدام شنیع مأموران در مسیرهای مختلف منتهی به میدان امام خمینی (پهلوی قدیم) حرکت کردند. با عبور از بازارهای اطراف مسجد جامع و محوطه کوی گذر وارد خیابان شهداء (شورین – شاهپور سابق) شدند. تظاهر کنندگان در حالی که شعار می دادند بگو مرگ بر شاه – مسجد کرمان را شاه به آتش کشید، کتاب قرآن را شاه به آتش کشید، می کشم، می کشم آنکه برادرم کشت، تا مرگ شاه خائن نهضت ادامه دارد. و نیز مطالبی در محکومیت حتک حرمت به دانش آموز دخترهمدانی بیان می کردند، مقابل کوچه حوزه علمیه آخوند ملا علی معصومی همدانی اجتماع نمودند. قشر های مردم با پیوستن به دانش آموزان پسر که پرچمدار این حرکت بودند لحظه های شیرین و نابی را آفریدند.

بازاریان، مغازه اداریان خیابان شهداء، روستائیان که برای وفق امور به شهر مراجعه کرده بودند، تعطیلی حوزه علمیه و حضور اساتید، روحانیون و طلاب در جمع مردم شور و هیجان خاصی در سطح خیابان ایجاد کرده بود. طنین الله اکبر، پرتاب مشتهای گره کرده به آسمان ابراز انزجار و تنفر از رژیم فاسد شاه موجب حال و هوای عجیبی در خیابان شهداء و کوچه های اطراف گردیده بود. در حالی که هر لحظه به جمعت افزوده می شد و هزاران نفر با هم عصبانیت خود را از رژیم جبار پهلوی به نمایش گذاشته بودند و در فریادی رساء اعلام می کردند ما شاه نمی خواهیم و خواستار حکومت اسلامی بودند. ناگاه مأموران تا بن مسلح شاه از بام بانک ملی و هتل یاس (کاخ) با اشراف به جمعیت، مبادرت به شلیک گلوله نمودند تا به خیال واهی خود گلوی مردان حق طلب را نشانه روند شاید بتوانند چند صباحی صدای آنان را خاموش سازند. غافل از آنکه این اقدام زشت باعث  شعله ور شدن خشم انقلابی مردم بویژه دانش آموزان جوان گردید. در عکس العمل به این حرکت مأموران با قهر انقلابی تظاهر کنندگان با تخریب بانک ها، آتش زدن لاستیک در وسط خیابان، پرتاب اشیاء دست ساز منفجره (کوکتل) گردیدند. تظاهرات که از نخستین ساعات صبح آغاز گردیده بود، حالا در میان آتش و دود می رفت تا با گلبانگ محمدی (ص) آمیخته شود. صدای اذان از مأذنه ها به گوش می رسید. رگبار گلوله امان را از مردم بریده بود. جمعیت انبوه در اطرف و اکناف پراکنده، به نوعی خود را از تیررس مأموران دور کرده بود درب خانه ها در پناه دادن تظاهر کنندگان و ممانعت از دستگیری و بازداشت در کمال صفا و معنویت بر روی آنان باز گردیده خانه های کوچه چشمه تازه  هر کدام مُبّدل به بخشی از بیمارستان مردمی گردیده بود که از نزدیک خود شاهد مداوا و درمان سرپائی مجروحین حماسه عظیم30 مهر بودم. مردم اجازه نمی دادند مجروحین به بیمارستان دولتی انتقال پیدا کنند زیرا بیم آن می رفت که پس از مداوا و درمان آنان سازمان امنیت نسبت به دستگیری آنها اقدام کند. درست اتفاقی که در قیام مردم بحرین افتاد.

 ظهر روز سی ام مهر 57 عروج عارفانه مرد میانسالی و نام آشنای شهر که شهره و در نوع قیافه جذاب و خواستنی بود به نام بنام با قدرت مقابل مغازه نفت فروشی وی رقم خورد. علاوه بر آقای نصرت الله داوری (بابا قدرت) آقای باقر مصفا دارای شغل آزاد نیز به شهادت رسید. همسایگان مغازه در زیر آتش و تاخت و تاز مأموران پیکر شهید داوری را از چنگ مأموران درآورده و داخل صندوق عقب وسیله نقلیه شخصی گذاشته و به باغ بهشت همدان ((گلزار شهداء)) انتقال دادند.

با تسلط مأموران به اوضاع و احوال، بعدازظهر آن روز غروب دلتنگی در شهر حاکم گشت. گرچه آتش زیر خاکستر گداخته بود. شورای تأمین استان در جلوگیری از گسترش تظاهرات و ادامه حرکت مردم بویژه در مراسم تشیح و خاکسپاری شهداء از جمله مواردی بود که آنروز خبر آن به طور مردمی پخش گردید. پس از وقوع حماسه سی مهر در همدان اول آبانماه 57 حضرت امام خمینی (رض) ((رضوان الله تعالی علیه)) در پاریس به اتفاقات همدان،‌ضرب و جرح مردم، دانش آموزان واکنش نشان داده و ابراز همدردی نمودند. مراجع عظام وقت حضرات آیات مرعشی نجفی، گلپایگانی، حوزه علمیه قم، کارکنان صنعت نفت، انجمن روزنامه نگاران ایران، دانشجویان، و تشکلهای انقلابی در سراسر کشور با ارسال پیام، صدور اطلاعیه خطاب به حوزه علمیه، خانواده های شهداء، مصدومین و مردم همدان ابراز همدردی و اسلام همبستگی نمودند. پس از واقعه سی ام مهر ماه 57 همدان، موج مبارزه با رژیم جلاد پهلوی در کشور گسترش یافت. به نحوی که نبرد روز بعد حادثه سیزده آبان 57 در به شهادت رساندن جمع کثیری از دانش آموزان تهران در محل چمن دانشگاه تهران بوقوع پیوست. و هزاران ناگفته دیگر که متأسفانه به هر دلیل مغفول مانده است.

به نظر میرسد تشکیل دبیرخانه دائم در پاسداشت این حماسه ماندگار که می تواند به بصیرت افزایی و تقویت غیرت دینی نسل امروز در دفاع از ارزشهای انقلاب اسلامی بیانجامد ضروری می نماید. در رویش امروز اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان می تواند با بهره گیری تجارب گرانسنگ نسل دهه اول انقلاب اسلامی سکاندار این مهم باشد و در زنده نگه داشتن جنبش دانش آموزی سی مهر در پرتو رهنمودهای ولی فقیه زمان حضرت آیت الله العظمی خامنه ای مدظله العالی به شناسایی و بکارگیری ظرفیت های ارگانها، نهادها، ادارات، تشکلهای مردم نهاد با مشارکت مردم به ساخت مستند از شاهدان عینی، چاپ و انتشار کتاب، تمبر، ثبت در تقویم رسمی کشور، نظیر سالروز قیام مردم تبریز نوزده دی قیام مردم قم، ایجاد فرصت در ملاقات دانش آموزان و قشرهای مردم استان همدان سالانه به مناسبت نکو داشت سی ام مهر با مقام معظم رهبری،  انتقال مفاهیم و اهداف، حماسه سی مهر به دانش آموزان در مقابله با جنگ نرم و فعالیت فرهنگی و اجتماعی و سیاسی دیگر مفید و فایده دبیرخانه فعال می تواند مانع تحریف و مصادره مطلوب واقعه تبین صحیح حماسه سی مهر مطابق آنچه که رخ داده است ، نه  یک کلمه زیاد و نه یک کلمه کم همت گمارد. حماسه سی مهر مصداق بارز امر به معروف و نهی از منکر بهترین سرمشق برای آمرین به معروف و ناحیان از منکر.دانش آموزان مکتب حسینی با تفکرعاشورای خواهد بود .انشالله

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد