ادامه مطلب ساختارها و قالب های موثر یا شنونده پسند.
تنظیم کننده : کیوان الوندی
لطفا به ادامه مطلب توجه فرمایید
آیا آگهی های خدمت عمومی همان پیام بازرگانی است؟
1- مخاطبان آگهی های خدمت عمومی همه قشرهای مختلف مردم هستند که متناسب با موضوع و محتوای پیام، هدفگیری می شوند وهدف نیز بهبود کیفیت زندگی و آشنا ساختن مردم با مسئولیت خویش و اولویتهای اجتماعی است.
2- آگهیهای خدمت عمومی و پیام بازرگانی از هرلحاظ به هم شبیهاند به استثنای آنکه آگهیهای خدمت عمومی برای فروش محصول یا ارائه خدمات خاصی در ازای پول ساخته نمیشوند بلکه هدف از تهیه آنها تبلیغ درمورد سازمان یا فعالیتی غیر انتفاعی یا پیشبرد اندیشه و سیاست خاصی است.
آگهیهای خدمت عمومی و پیام بازرگانی از هرلحاظ به هم شبیهاند به استثنای آنکه آگهیهای خدمت عمومی برای فروش محصول یا ارائه خدمات خاصی در ازای پول ساخته نمیشوند بلکه هدف از تهیه آنها تبلیغ درمورد سازمان یا فعالیتی غیر انتفاعی یا پیشبرد اندیشه و سیاست خاصی است.
p.s.a هدف تولید
ایجاد آگاهی: به منظور پیشگیری از اشاعه یک رفتار از آغاز (پیش از شروع)
تقویت باورهای مثبت: تشویق مخاطب نسبت به باورهای مثبت
تغییر رفتار منفی: ترغیب به متوقف کردن رفتار منفی و پذیرش رفتار مثبت
متداول ترین موضوع آگهی های خدمت عمومی مربوط به حوزه ی بهداشت و سلامت است. اما متناسب با نیازهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ... جوامع در طول زمان گسترش یافته است.
اصلاح الگوهای نادرست زندگی، جلب مشارکت همگانی در فرایند توسعه، حفظ و انتقال میراث فرهنگی، تامین آزادی و بسط دموکراسی و ... از مصادیق این حوزه ه است. َ
مثال:
آگهیهای خدمت عمومی با هدف کمک به رفع گرسنگی:
« آیا میدانید بیش از نیم میلیون زن و مرد و کودک در ایالت ماساچوست غذای کافی برای خوردن ندارند؟ البته ما نمیتوانیم مشکل گرسنگی را کاملاً حل کنیم ولی میتوانیم گامی درجهت درست برداریم.
با کانال 7 در برنامه راهپیمایی حمایت از گرسنگان همگام شوید روز یکشنبه سوم ماه می »
چگونه یک psa تولید کنیم؟
بر روی مخاطب اصلی متمرکز شوید.
هدف، روشن و واقع گرایانه باشد.
هدف مشخص و مناسب باشد.
P.S.A قابل فهم باشد.
با مخاطب ارتباط برقرار کند.
از ساختار مناسبی برخوردار باشد.
خلاقانه باشد.
با در نظر گرفتن رسانهای که مخاطب از آن استفاده میکند تولید شود.
اطمینان حاصل شود که مخاطب هدف در معرض پیام قرارمیگیرد.
اطلاعات مشخص و قابل اثبات؛ و آمار دقیق ارائه شود.
مخاطبان به سازمان و یا نهادی که میتوانند اطلاعات بیشتری در اختیار قرار دهند فراخوانده شوند تا یک گام به عمل نزدیکتر شود.
از دراماتیزه کردن بیش از حد پیام اجتناب شود.
از منابع مفید استفاده شود.
میتوان برای برجسته کردن هرچه بیشتر پیام از شخصیتها و ستارههای هنری و ورزشی کمک گرفت.
دیدگاه متخصصان و محققان در مجاب کردن مخاطب موثر است.
در تولید P.S.A از افرادی که درگیر با موضوع هستند.(قربانی- بازمانده) یا الگوهای موفق استفاده شود.
پیام به گونهای باشد که اعتماد مخاطب را به خود جلب کند.
باتوجه به ایستگاه و نوع مخاطب زبان مناسب انتخاب شود.
نکات کلیدی که در PSA باید پوشش بدهد را درنظر بگیریم (چه کسی، چه چیزی، چه زمانی، کجا، چرا و چگونه)
شروع PSAباید مخاطب را مانند قلاب گیر بیندازد: سؤالی، نقل و قولی، شوخی، به مشارکت طلبیدن و یا هر روشی که مخاطب را به گوش دادن ترغیب کند.
از جملات کوتاه و موجز استفاده شود.
هیچ سؤالی بیجواب باقی نماند.
دروغ گفته نشود.
از افراد با صدای مناسب استفاده شود.
موسیقی و جلوههای صوتی را که در آگهی استفاده خواهید شد از قبل انتخاب شده و یا ساخت آن سفارش داده شود.
مشخص کنید که از مخاطب پس از شنیدن پیام دقیقاً انتظار دارید چه کاری انجام بدهد.
در P.S.A اطلاعاتی مانند شماره تماس و وبسایت معرفی کنید که مردم بتوانند با تماس یا مراجعه به آن، اطلاعات بیشتری به دست آورند.
PSA خود را برای مدت زمان مشخص 90، 60، 30، 10 ثانیه تنظیم کنید.
بر اساس مخاطب هدف ،شعار و یا عبارتی که بیان کننده پیام شماست در P.S.A بگنجانید.
یک PSA می تواند از ده تا 30 ثانیه باشد. در تلویزیون این مدت به 60 و 90 ثانیه هم می رسد اما در رادیو تا 30 ثانیه مطلوب تر است
ادامه دارد . . .